DE WEEK VAN DE MEDIAWIJSHEID

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Wat is de week van de mediawijsheid? (WvdM)

De week van de mediawijsheid is een jaarlijkse en landelijke bewustwordingscampagne van Netwerk Mediawijsheid over het kritisch en actief omgaan met media. Er is in die week extra aandacht voor specifieke onderwerpen rond het gebruik van media. Door het hele land sluiten bijna 1000 instanties en organisaties aan door voor verschillende doelgroepen activiteiten te organiseren; van informatie- bijeenkomsten tot workshops. Vanuit Combiwel, DOCK, Dynamo, Swazoom, perMens en theMall de Baarsjes doen we ook weer mee.

Wat is het thema?

Ieder jaar is er een ander thema. Dit jaar is dat ‘Like en Cancel’. Dit gaat over het stimuleren van sociaal gedrag online. Met een like geef je een positieve reactie op video’s, berichten of reacties van anderen. Je steunt en verbindt daarmee en kunt aangeven wat jij belangrijk vindt. Maar niet elke online interactie is leuk en soms gaat het mis. We begrijpen elkaar verkeerd en met de veiligheid van een scherm tussen ons in, is een nare reactie zo geplaatst. Een meningsverschil kan leiden tot ruzie, haatreacties of publiekelijk aan de digitale schandpaal genageld worden. En expres geen likes geven is een effectieve manier om personen te negeren en buiten te sluiten. Kun je dat voorkomen en hoe ga je ermee om als het gebeurt?

Welke onderwerpen/thema’s kun je koppelen aan ‘Like en Cancel?

De campagne geeft zoals boven omschreven al een voorzet van onderwerpen waar je met jongeren over kunt praten of activiteiten rond kunt organiseren. Je kunt er eigenlijk bijna alle kanten mee op. Je kunt bijvoorbeeld denken aan: online pesten, shaming en exposing, machogedrag, eenzaamheid, positief/negatief zelfbeeld, jezelf durven zijn, online vriendschappen, samen gamen, opkomen voor anderen, het goede voorbeeld geven, online respect, online groepsdynamiek etc.

ZELF KENNIS OPDOEN IN DE WEEK VAN DE MEDIAWIJSHEID? DAT KAN!

Op vrijdag 4 november start de week van de mediawijsheid (4-11 november), de jaarlijkse en landelijke bewustwordingscampagne van Netwerk Mediawijsheid over het kritisch en actief omgaan met media. Door het hele land worden activiteiten georganiseerd. Een aantal daarvan is ook geschikt om jouw eigen kennis te verrijken. Je kunt er gratis gebruik van maken. We zetten ze op een rijtje:

DE WEEK VAN DE MEDIAWIJSHEID
DE WEEK VAN DE MEDIAWIJSHEID
2 november 15.00 tot 17.00 uur - Online sessie

Tijdens de sessie krijg je de nieuwste inzichten in de online belevingswereld van jongeren; waar ligt voor hen de grens tussen acceptabel en grensoverschrijdend gedrag? Een aantal sprekers gaan in op wat jongeren nodig hebben om zich online goed te voelen en hun online weerbaarheid te vergroten. Nagedacht wordt over hoe je jongeren kunt stimuleren om zich online uit te spreken over wat ze niet oké vinden en voor elkaar op te komen. Meer info en aanmelden via deze link.

7 en 8 november vanaf 14.30 (7 nov) en vanaf 15.30 uur (8 nov) - Webinar ‘#Shameless’

TMI organiseert een gratis webinar voor school- en teamleiding, docenten en ict-coördinatoren, maar zeker ook nuttig en relevant voor jongerenwerkers en straathoekwerkers. Je krijgt handvatten die je helpen in situaties rondom online shaming. Wat doe je als je iets signaleert maar er wordt geen hulp gevraagd? Hoe reageer jij op het moment dat je merkt dat een slachtoffer schuldig wordt gemaakt? Meer info en aanmelden via deze link.

8 november 20.00 tot 21.15 uur – Online inspiratiesessie ‘Samen sociaal online’

Gro-Up (oa jongerenwerk en buurtwerk) organiseert een online sessie voor professionals die inzicht geeft in de online leefwereld van jongeren en gaat in op vragen als: Hoe zorgen we zelf voor een meer sociale online wereld? Hoe reageer je op sociaal gedrag? En hoe maak ik kinderen meer weerbaar tegen online negativiteit? Meer info en aanmelden kan via deze link.

10 november 20.00 tot 21.00 uur - Online sessie ‘Preventie, signaleren & begeleiden gameproblematiek’

Gamen: het is de #1 hobby van veel kinderen… En het #1 opvoedingsprobleem voor veel opvoeders. De ongekende groei van de gaming industrie zorgt er ook voor dat professionals steeds meer in aanraking komen met (problematisch of verslaafde) gamende kinderen. Waarom hebben games zo’n sterke aantrekkingskracht? Wat zijn de risico’s als er sprake is van onbalans? En wat is de beste manier om de balans te herstellen? Meer info en aanmelden via deze link.

Bekijk ander nieuws

Nieuws

DE WEEK VAN DE MEDIAWIJSHEID

Wat is de week van de mediawijsheid? (WvdM) De week van de mediawijsheid is een jaarlijkse en landelijke bewustwordingscampagne van Netwerk Mediawijsheid over het kritisch

Nieuws

Vacature Jongerenwerk in School VSO

Jongerenwerker in school  Sinds 2021 werken de jongerenwerkers van Samen voor Jongeren Amsterdam (1.) op 20 vo-scholen verspreid over Amsterdam. De algemene doelen van het